Returemballage

Emballaget vi skickar långgods i, som hängrännor och stuprör, innefattas av ett retursystem där vi krediterar en större del av kostnaden för emballaget. Detta gäller enbart stålhäckar och inte engångsemballage av trä. Vi använder mottagarfrakt för returen av häckarna. Det enda du behöver göra är att följa de riktlinjer som gäller för transport av returemballage. När vi fått häckarna i retur krediterar vi vår återförsäljare, så om du inte är direkt återförsäljare till oss är det viktigt att du meddelar oss din leverantör så vi kan kreditera rätt kund. Din leverantör krediterar sedan dig för returen.

Eget transportadministrativt system

Om du har eget TA-system med möjlighet att sända transportinstruktion via EDI till DB Schenker kan du använda det och enbart använda dokumenten under relaterade dokument för att hämta uppgifter du ska använda på frakthandlingarna.

Om bokningen inte kan ske elektroniskt via ditt system får du boka hämtning hos ert lokala DB Schenker kontor via telefon.

Det som är absolut viktigast ifall du använder ditt eget system är att sändningen ska stycketaxeras med totalt antal stålhäckar som du returnerar samt att vårt kundnummer hos DB Schenker för returemballage används med mottagarfrakt.

Bokning via Web-TA

Ladda ner "Bokning Returemballage" under relaterade dokument och följ guiden för att boka hämtning av returemballage via webbtjänsten Web-TA. Bokning och transportinstruktion skickas då elektroniskt till DB Schenker. Fraktsedlar och transportetiketter skrivs ut lokalt hos dig. Så många uppgifter som möjligt är redan ifyllda.

Klicka här för att gå till Web-TA

Du behöver Adobe Reader eller annan PDF-läsare installerad på din dator för att kunna skriva ut fraktsedel och transportetikett.

Du behöver tillgång till en laserskrivare och vanliga vita A4-papper för utskrift av fraktsedlar samt etikettmaterial för transportetikett av typ 2xSTE på A4 med art.nr: STE361. Dessa kan beställas hos DB Schenker eller valfri leverantör av transportetiketter. 

Klicka här för att beställa via DB Schenker.

Har du andra typer av etiketter så kontakta oss så ändrar vi inställningarna för din användare. T.ex. två eller tre etiketter på liggande A4.

Inloggningsuppgifter

Du behöver inloggningsuppgifter av oss för att använda tjänsten. Om du saknar dessa fyller du i formuläret nedan. Om det passar ditt företag bättre kan kontaktperson och kontaktuppgifter anges med en företagsposition istället för fysisk person. T.ex. "Platschef" istället för namn och en allmän e-postadress till ert företag.

Vi skickar sedan uppgifterna till den e-postadress ni har angivit så fort vi har skapat ert konto.

Ansök om konto till Web-TA

Fyll i formuläret nedan med uppgifter om hämtningsadress på företaget och kontaktperson som kommer att få inloggningsuppgifter.

Om ni inte är direktkund till oss, vänligen ange meddela vem som är er återförsäljare då kreditering av returemballaget kommer att gå via er återförsäljare.

Företagsuppgifter - Hämtningsadress

Kontaktuppgifter